Skip to content

Reilu kauppa on lähempänä kuin luulitkaan

20.12.2011 -

Kun suomalainen kuluttaja valitsee ostoskoriinsa Reilun kaupan tuotteita, ne ovat peräisin useimmiten Afrikasta tai Latinalaisesta Amerikasta. Globaalia köyhyyttä löytyy myös lähempää, jopa entisistä naapurimaista. Kirgisia ja Tadžikistan ovat YK:n kehitysjärjestö UNDP:n köyhyystilaistoissa alemmilla sijoilla kuin vaikkapa Etelä-Afrikka ja Namibia. Suomen tiedotusvälineissä Keski-Aasian arkinen köyhyys ei – ehkä Afganisatia lukuunottamatta – juuri näy. Alue saa vähäisen palstatilansa lähinnä rajaselkkauksista ja sisäisistä levottomuuksista.

Osallistuin marraskuussa kaikkien aikojen ensimmäiseen Keski-Aasiassa järjestettyyn Reilu kauppa -aiheiseen konferenssiin Kirgisian pääkaupungissa Bishkekissä. Se järjestettiin UNDP:n Aid for Trade -ohjelman tuella. Konferenssissa tutkittiin Reilun kaupan tarjoamia mahdollisuuksia yhdessä paikallisten viljelijöiden, alueella toimivien yritysten ja Reilun kaupan kattojärjestön Fairtrade Internationalin edustajien kesken.

Reilun kaupan tuotteiden globaali kulutus on kasvanut taantumassakin, ja markkinoilla on taatusti tilaa myös keskiaasialaisille Reilun kaupan tuotteille. Toistaiseksi alueella on suhteellisen vähän sertifioituja tuottajia, mutta potentiaalia on sitäkin enemmän. Alueen viljelijät osaavat asiansa ja ovat syystäkin ylpeitä tuotteidensa laadusta.

Reilun kaupan kriteereihin viime aikoina tehdyt muutokset parantavat alueen tuottajien mahdollisuuksia hyötyä Reilusta kaupasta. Järjestelmässä on helpotettu Reilun kaupan raaka-aineiden yhdistelemistä sellaisiin raaka-aineisiin, joille ei ole olemassa Reilun kaupan vaihtoehtoa.

Keski-Aasiassa tuotetaan muun muassa erilaisia kuivattuja hedelmiä. Sellaisenaan myytyjen kuivattujen hedelmien – kuten esimerkiksi rusinoiden markkinat ovat Euroopassa suhteellisen rajalliset. Jos Reilun kaupan rusinoita voi myydä kuluttajille myös myslin seassa, niiden kysyntä voi kasvaa huomattavasti.

Yksi markkinoille pääsyn esteistä voi olla se, etteivät eettisyydestä kiinnostuneet kuluttajat vielä miellä Keski-Aasiaa alueeksi, jonka tuottajia Reilu kauppa voisi hyödyttää. Köyhyys näyttää sekä tiedotusvälineissä että ihmisten mielikuvissa Afrikalta. Kuluttajat eivät osaa välttämättä vaatia tuotteilta eettisyyttä silloin, kun ne tulevat Keski-Aasiasta.

Reilun kaupan edistämisyhdistyksen yksi ensi vuoden tavoitteista on syventää ja monipuolistaa suomalaisten kuluttajien tietämystä Reilusta kaupasta ja sen tuottajista. Reilu kauppa hyödyttää tuottajia kolmella mantereella, ja hyötyjät voivat elää niin tropiikin auringon alla kuin 20 asteen pakkasessakin. Riittävä toimeentulo ja asialliset työolot kuuluvat kaikille siitä riippumatta, oliko alueen perinteinen asumus savimaja vai jurtta.

Kirjoittaja on Janne Sivonen, Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja.

Bookmark and Share

About these ads
No comments yet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Seuraa

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: