Skip to content

Tietoisia valintoja

27.10.2010 -

Jos kauppias haluaa saada talonsa täyteen asiakkaita, yksi tuote on ylitse muiden: kahvi. Kahvitarjous on puhtainta suomalaista kulttuuria, missään muussa maassa se ei toimi niin hyvin. Kahvitarjouksella voi mitata mediansa näkyvyyden: se on tuote, mikä huomataan aina, ja sitä lähdetään hakemaan. Onhan se tyhmää maksaa liikaa! Jos suomalaiset juovat kahvia 10 kiloa vuodessa, ja tarjouksessa puoli kiloa saa euron halvemmalla, säästöä kertyy vuoden mittaa peräti 20 euroa!

Mistä johtuu, että kahvin kohdalla nimenomaan hinta on se keskeinen valintaperuste? Eihän sen pitäisi olla, sillä tavallisesta 500g paketista riittää 70 kahvikupilliseen, eli normaalihinnoillakin hinnaksi tulee noin viisi senttiä kupilta! Mitä jos maksaisitkin kahvistasi kuusi senttiä? Sillä rahalla takaisit, että tuottaja saa työstään hänelle kuuluvan korvauksen ja ympäristö pysyy puhtaana. Pieni muutos, todellakin!

Laman aikana Reilun kaupan tuotteiden myynti ei romahtanut, vaikka ihmisillä oli vähemmän rahaa käytössä. Luulen, että syy oli tietoisissa valinnoissa: kun kerran on sisäistänyt eron reilun ja tavallisen välillä, tietoa ei voi enää pyyhkiä pois. Perinteisessä suomalaisessa kahvikulttuurissa tuotteiden ostokriteereitä on vain kaksi: hinta ja laatu. Kukaan ei ole tullut ajatelleeksi tuottajaa, sillä hän ei ole nähtävissä.

Mats-Eric Nilsson julkaisi juuri kirjan suomalaisen ruuan laadusta, mitä kaikkea teollisuus meille tuottaa ja kauppa myy. Tämä on suurenmoinen teko. Teollisuuden tehtävä on tuottaa sitä, mitä ihmiset haluavat ostaa. Kaupan tehtävä on välittää näitä tuotteita. Kaiken perusta on ihmisten mahdollisuus tehdä tietoisia valintoja. Niin Reilu kauppa kuin Nilssonkin antavat mahdollisuuden tehdä niin. Jos rinnakkain on kalliita ja halpoja nuggetteja, valinta osuu lähes aina halpaan. Puuttuu tieto siitä, että toisessa on lihaa ja toisessa myös nahkaa ja luumössöä.

Samoin verratessa halvinta ja Reilua kahvia täytyy pystyä tiedostamaan, mistä ero johtuu. Kun mukaan lisätään tietoisuus alkuperästä, joudut itse valitsemaan. Korkeammalle hinnalle on löytynyt syy, laatu. Teollisuus ja kauppa antavat sinulle kyllä, mitä haluat, joten sinä päätät. Et voi olla enää ajattelematta kaveria, joka on viljellyt ja kerännyt kahvisi ja miten hän mahtaa pärjätä. Eri tilanteissa teet erilaisia ostopäätöksiä, mutta pääasia on, että ne ovat tietoisia.

Suomalainen kulttuuri elää murroksessa. Kahvitarjousten teho heikkenee, mitä nuorempaan mennään. Parinkymmenen vuoden päästä kahvikarnevaalit lienevät muisto vain ja kauppiaan täytyy keksiä jotain uutta. Vaikka kauppiaan tehtävä onkin vain välittää ihmisille sitä, mitä he haluavat, henkilökohtaisesti toivoisin alkuperän ja tuotantotavan nousevan yhä merkittävämmäksi valintakriteeriksi. Tämä siksi, että tiedän mitä myyn.

Ystävälläni on omakohtainen kokemus heräämisestä tietoisiin valintoihin. Vuosia sitten Reilua kahvia esitellessä eräs herra tuli kysymään ”Onko tämä nyt sitä kahvia, että ne kaverit pysyvät siellä kotimaassaan, eivätkä tule tänne?” ”Kyllä, Reilun kaupan yksi tavoite on maksaa kohtuullinen korvaus, että ihmiset tulevat kotimaassaan toimeen!”. Hän osti. Tieto on todellakin valtaa.

Juha Ketola
Kauppias, K-supermarket Vääksy

Reilun kaupan viikolla on uusi kilpailu joka päivä. Tänään voit voittaa Meiran Reilu-kahvia koko vuoden tarpeiksi!

Kirjoittaja on K-supermarket Vääksyn kauppias


Bookmark and Share

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: