Skip to content

Tieto ja sitoutuminen

08.11.2010 -

Osallistuin hiljattain Berliinissä järjestettyyn kansainväliseen Reilun kaupan konferenssiin. Siellä kuulin muun muassa Lidlin, Ben & Jerry’sin, Nestlén ja monen muun yrityksen edustajan kertovan omista lähtökohdistaan Reilun kaupan suhteen. Miksi heidän yrityksensä on lähtenyt mukaan, millaisia haasteita matkan varrelle on osunut ja miten tästä eteenpäin.

Me täällä Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toimistolla tiedämme hyvin miksi tätä työtä tehdään, ja saamme siitä tiedosta potkua jokaiseen työpäiväämme. Mutta edelleen ja aina uudelleen on todella inspiroivaa kuulla muiden kertovan, miksi heidän yrityksensä on lähtenyt mukaan ja miten he näkevät tämän asian businesspuolen.

Selvääkin selvempää on, että Reilussa kaupassa on kyse kaupankäynnistä, jonka täytyy olla kannattavaa kaikille osapuolille. Siinä Reilu kauppa ei poikkea muusta kaupankäynnistä. Yhtä itsestäänselvää on se, että mikä tahansa uusi asia liiketoiminnassa aiheuttaa muutoksia ja usein jopa (ainakin vähän) lisää työtä ja vaivannäköä.

Se, miten näihin muutoksiin yrityksissä suhtaudutaan, kertoo hyvin siitä millaisesta tulevaisuudesta yrityksissä visioidaan. Pysytäänkö paikallaan ja toivotaan, että maailma ja markkinat eivät muutu ympärillä, vai ollaanko valmiita olemaan positiivisen muutoksen moottoreita, suunnannäyttäjiä?

Olen ylpeä ja iloinen siitä, että yhä useampi yritys niin Suomessa kuin muuallakin haluaa olla kanssamme muutoksen moottorina.

Berliinissä brittikollegani Harriet Lamb puhui myös aiheesta Fairtrade World: Movement in Civil Society for a Better Tomorrow. Harriet kertoi oman näkemyksensä siitä, miksi Reilu kauppa kasvoi myös taantumassa. Kun ihmiset ovat kerran saaneet tietää, mistä tuotteiden alkuperässä usein on kyse, he eivät voi pyyhkiä sitä tietoa pois mielestään. Tieto – jos mikä – vaikuttaa pysyvästi ihmisten kulutustottumuksiin.

Mietin tätä paljon, ja näinhän se kyllä on. Tieto tuotannon epäkohdista ja epäoikeudenmukaisuudesta on asia, jota ei saa pois mielestään, kun se sinne kerran on mennyt. Siksi tarvitsemme valveutuneita kuluttajia ja mediaa kysymään tuotteiden alkuperästä. Meillä kun on oikeus tietää.

Kirjoittaja on Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Pirjo Virtaintorppa.


Bookmark and Share

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: